Lépjen kapcsolatban velünk

Biztonságban kétkeréken: Így közlekedjünk szabályosan!

Biztonságban kétkeréken: Így közlekedjünk szabályosan!

Biztonságban kétkeréken: Így közlekedjünk szabályosan!

Ez a cikk több, mint 3 éve és 8 hónapja frissült utoljára, ezért egyes tartalmi elemei elévülhettek.

Napjainkban a kerékpáros közlekedés a figyelem középpontjába került. Ennek oka, hogy a kerékpárosok – mint a közúti közlekedés egyik legvédtelenebb résztvevői – aránya az összes közlekedési baleseten belül magas. Ezen balesetekre jellemző, hogy szinte minden esetben személyi sérüléssel járnak, s igen gyakran súlyos, illetve tragikus kimenetellel végződnek. A rendelkezésre álló statisztikai adatok szerint 2020. első félévében Heves megyében 231 személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset következett be, melyből 21-et kerékpárosok okoztak. Míg a tavalyi év azonos időszakában még csak minden huszadik, addig az idén már minden tizenegyedik balesetnél kerékpáros volt az okozó – írja a police.hu.

A kétkerekezők által okozott balesetek többsége a sebesség hibás megválasztása, valamint az elsőbbségi jog meg nem adása miatt történt.

Jellemző volt még a kanyarodási szabályok megszegése is. Ezen belül is a kanyarodási szándék jelzésének elmulasztása, a kanyarodás megkezdése előtt a megfelelő körültekintés, hátra nézés elmulasztása.

Fentieken túl jellemző probléma a záróvonalon történő áthajtás, illetve a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen szabálytalan használata. Sajnos sokan még mindig nem tudják, vagy szándékosan nem veszik figyelembe, hogy kerékpárral egyirányú utcában a forgalommal szemben tilos a közlekedés, kivéve, ha erre külön kiegészítő tábla engedélyt ad.

Gyakori jelenség a járdán történő kerékpározás is, ami sok esetben veszélyes, ráadásul szabálytalan is, hiszen kerékpározni alapvetően a kerékpárúton, kerékpársávon, ennek hiányában az úttesten, útpadkán lehet. Amennyiben az úttest alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, ebben az esetben lehet csak a gyalogosok zavarása nélkül, legfeljebb 10 km/h sebességgel a járdán közlekedni.

Több esetben előfordult, hogy a biciklit hajtó személy, jelentős alkoholmennyiséggel a szervezetében közlekedett, szenvedett balesetet. Fontos, hogy kerékpározni csak a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban lehet. Az elfogyasztott alkohol azonban jelentős mértékben rontja az egyensúlyérzéket, térérzékelést, reakcióidőt, sebességbecslő képességet, ezért nem biztonságos.

A kerékpárt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, lámpákkal kell kivilágítani, és a kerékpárt hajtó személynek – lakott területen kívül – fényvisszaverő mellényt kell viselnie. Amennyiben a kerékpárt toló személy (gyalogos) lakott területen kívül az úttesten, leállósávon, útpadkán tartózkodik, éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő mellényt (ruházatot) kell viselnie.

Azon túl, hogy a kerékpárt hajtó személynek a fenti szabályokat be kell tartania, fontos, hogy a kerékpár is megfeleljen a jogszabályi előírásoknak.

Fentiek szerint ezek a felszerelések az alábbiak:

  • könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezés;
  • két, egymástól függetlenül működtethető fékszerkezet, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat;
  • hangjelző berendezés, amely csak csengő lehet;
  • egy darab, előre fehér, vagy kadmiumsárga fényt adó lámpa;
  • egy darab, hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpa;
  • elöl egy fehér, hátul egy piros színű fényvisszaverő prizma;
  • legalább az első keréken minimum egy darab borostyánsárga színű prizma.

Ezúton kér a rendőrség minden kerékpárost, hogy tartsák be a közúti közlekedési szabályokat, csak megfelelő műszaki állapotú járművel és csak a biztonságos közlekedésre alkalmas állapotban közlekedjenek!

Továbbiak Sziréna kategóriában

Legfrissebbek

Szavazások

Jelenleg nincs aktuális szavazásunk.

adatforrás:

Legtöbbet olvasott

FEL